Áno. Koniec článku. Bodka.
Dobre a teraz trošku obšírnejšie. Donauradweg je súčasťou diaľkovej cyklotrasy Eurovelo 6, ktorá vedie z francúzskeho Nantes na atlantickom pobreží až po Čierne more. Za najkrajší úsek sa považuje trasa z Passau do Viedne, ktorá je hojne navštevovaná predovšetkým nemeckými dôchodcami. Ako názov napovedá, cyklotrasa vedie popri Dunaji a prevedie vás množstvom krásnych miest. Na Donauradweg sa nudiť určite nebudete.
Na začiatok musím povedať, že tento článok mal pôvodne opisovať biketrip z Bratislavy do Amsterdamu. Pravdepodobne ste si poťukali po čele a zrejme to urobili aj všetci tí, ktorých som o mojom zámere informoval. Keďže som nenašiel parťáka na cestu do Holandska, vybrali sme sa na konci apríla s kamarátom Martinom aspoň na 4-dňový biketrip z Bratislavy do Regensburgu po pôvodnej trase. Taká záplata, cena útechy, plán B, z núdze cnosť – paradoxne po jednej z najkrajších cyklotrás v Európe.
Deň 1: Bratislava – Wachau
V pôvodnom itinerári sme si trasu do Regensburgu rozdelili na 4 a pol dňa. Martin ma presvedčil, že je dobrý nápad to zvládnuť za 3 dni. Aj keď sa ide prakticky po rovine, nie je to také ľahké, ako by sa mohlo zdať. A to sme mali šťastie na priaznivý východný vietor, pretože väčšinou je smer vetra opačný. Aj preto drvivá väčšina cykloturistov ide v smere z Passau do Viedne (či Bratislavy).
Z Bratislavy sme vyrazili okolo siedmej ráno a v pláne sme mali urobiť 200 kilometrov. Trasu z Bratislavy do Viedne som absolvoval asi 20x a keďže ide o rovný úsek, na ktorom je zákruta asi tak raz za 20 kilometrov, presvišťali sme ňou prakticky bez zastavenia. Do centra Viedne sme nezachádzali, bolo by to zbytočné zdržanie minimálne na dve hodiny. Zvolili sme najrýchlejšiu cyklotrasu cez Donauinsel, avšak pozor na to, po ktorej strane Dunaja chcete ďalej ísť. Ak by ste totiž zašli až na koniec Donauinsel, museli by ste pokračovať po ľavom brehu Dunaja.
Ako správni pravičiari sme zvolili pravý breh a po chvíli sme dorazili do mestečka Klosterneuburg. Keď som bol v tomto mestečku prvýkrát, ostal som milo prekvapený. V meste stojí za návštevu benediktínsky kláštor s múzeom, zámok, ale aj miestny akvapark. Mimochodom, odporúčam si na túto cestu prikúpiť za 60 eur Niederösterreich-CARD, vďaka ktorej budete mať vstupy do miestnych múzeí, hradov a zámkov, ale aj na kúpaliská, či do miestnych akvaparkov zadarmo.
Od tohto bodu som trasu nepoznal, avšak značenie je vynikajúce. Aj keď idete popri Dunaji, trasa je pestrá a nenudí vás. Striedajú sa tu lužné lesy, otvorená koruna hrádze, dedinky s krásnymi parkami s množstvom detských ihrísk. Viem si predstaviť, že je to vhodná a hlavne bezpečná trasa aj pre rodiny s deťmi. Za návštevu stojí aj mesto Tulln an der Donau, kde sme si spravili prestávku na obed.
Až do Kremsu sme pokračovali po pravom brehu Dunaja, avšak s pribúdajúcimi kvapkami dažďa alikvótne klesala naša morálka. Do Wachau sme prišli úplne mokrí a v totálnom daždi, čo bolo nakoniec super, pretože prvý deň sme neplánovane ukončili po 160 km vo vraj najkrajšom mestečku tejto vinárskej oblasti, vo Weißenkirchen. Odrazilo sa to aj na cenách ubytovania. Pod 50 eur na osobu tu ťazko niečo nájdete. Za večernú prechádzku po Weißenkirchen v suchom oblečení (aj keď v mokrých tretrát) to však určite stálo.
Deň 2: Wachau – Linz
Aj keď sme na druhý deň chceli prísť až k nemeckým hraniciam, švédske stoly na raňajkách nám nenásilnou formou naznačili, že sa nie je kam ponáhľať. Kvapky dažďa na okenných rýmsach našu nevôľu sadnúť na bike len utvrdzovali.
Trasa vo Wachau je mierne zvlnená, vedie cez vinice a stredoveké mestečká. Nie je tu segregovaná cyklotrasa, ale sme v Rakúsku a vodiči sú tu na cyklistov zvyknutí. V Melku konečne prestalo pršať, ale zato nás začal fackovať celkom silný západný vietor. Pôvodný Martinov odhad priemernej rýchlosti 28 km/h sa nakoniec ustálil na závratných 17,7 km/h.
Skoro celý deň sme pokračovali po pravom brehu Dunaja. Okrem lužných lesov a hrádze sa scenéria doplnila o lesy, ktoré lemovali Dunaj až k jeho brehom, chatky a záhrady, ale na jednom úseku nás to zrazu vyviedlo na cestu vedúcu cez polia a lúky. Tak pestrú trasu som naozaj nečakal.
Za návštevu stojí mesto Ybbs an der Donau, fotogenický zámok vo Wallsee a ak budete mať čas, určite je zaujímavé navštíviť aj Mauthausen, bývalý koncentračný tábor, kde je dnes múzeum.
Bol to dlhý boj, do Linzu sme došli pri západe slnka. Posledné kilometre pred Linzom pôjdete po hrádzi, ktorá je hojne využívaná miestnymi cyklistami, korčuliarmi, či kolobežkármi, takže opatrnosť je na mieste. Čo sa týka ubytovania v Linzi, môžete si vyberať. Každopádne hotely, aj súkromní poskytovatelia sú tu na cyklistov zvyknutí, takže o parkovanie bicyklov sa strachovať nemusíte.
Linz je tretie najväčšie mesto v Rakúsku a musím povedať, že to tu celkom žije. Ak budete mať večer ešte energiu, určite odporúčam navštíviť centrum tohto 200-tisícového mesta.
Deň 3: Linz – Deggendorf
Posledný aprílový deň nás príjemne prekvapil teplým slnečným počasím a našťastie aj východným vetrom. To, že sa blížime k meandru Schlögen, najkrajšej časti celej dunajskej cyklotrasy, sme vedeli podľa množstva cyklistov z radov nemeckých dôchodcov, ktorí si, podobne ako my, užívali slnečný aprílový deň v sedle bicyklov, v ich prípade elektrobicyklov.
V tejto časti trasy sme striedali pravý a ľavý breh podľa aktuálnej situácie. Jeden úsek bol dokonca uzavretý kvôli rekonštrukcii. Na mnohých miestach premáva kompa, ktorá vás za 3-4 eurá prevezie na druhý breh. Ak však idete mimo sezóny, skontrolujte si, či tá vaša kompa premáva. My sme to neurobili a na jednom úseku sme tak absolvovali zbytočnú asi 15-kilometrovú zachádzku.
Nečakali sme, že do Passau sa dostaneme až neskoro popoludní, no v tomto úseku idú kilometre akosi pomalšie. Na mnohých miestach sú krásne vyhliadky, bufety, či reštaurácie, ktoré stoja za zastavenie. Čakanie na kompu tiež pridá minúty naviac.
Passau je pre mnohých cykloturistov štartovacím mestom na Donauradweg, pre nás to bola len zastávka na kebab. Centrum mesta však stojí za návštevu. Milovníci histórie môžu navštíviť hrad týčiaci sa nad mestom, kláštor, či niekoľko stredovekých kostolov, pre tých ostatných je tu množstvo kaviarní.
Prvé kilometre po nemeckej pôde nás trochu sklamali. Cyklotrasa už nemala tak kvalitný povrch ako v Rakúsku, značenie bolo tiež slabšie. Možno aj preto sme na výjazde z Passau urobili navigačnú chybu a nadbehli si ďalších zbytočných 20 km. V Passau musíte prejsť na ľavý breh a pokračovať po ňom až do Deggendorfu. Kilometre nemeckým vidiekom sú fajn, ale s rakúskou Donauradweg sa nedajú porovnať. Treba si tiež dávať pozor na defekty, niektoré úseky sú tu totiž štrkové a nevhodné na cesťák.
Deň 4: Deggendorf – Regensburg
Posledný deň nášho tripu viedol do mesta Regensburg, kde sa EuroVelo 6 stáča na juhovýchod. Po skúsenostiach z predošlého dňa sme sa rozhodli ísť po vedľajších cestách, keďže oficiálna cyklotrasa je na mnohých úsekoch štrková. Poňali sme to ako tímovú časovku, aby sme stihli skorší vlak do Plzne. Bez navigácie sa však neobídete, tých ciest je tu neúrekom, trasa nevedie len rovno a niekedy ani nie po značenej cyklotrase.
Pár dobrých rád na záver
V prvom rade usím povedať, že ak si chcete užiť Donauradweg, nepotrebujete absolvovať úsek Regensburg – Passau. Rakúska časť položí latku naozaj vysoko a z tohto nemeckého úseku môžete byť sklamaní.
Ktorým smerom je lepšie absolvovať trasu? Z Passau do Bratislavy, alebo naopak, z Bratislavy do Passau?
Keďže budete častokrát prechádzať otvorenou krajinou, kde fúka prevažne západný vietor, je lepšie ísť z Passau do Bratislavy. Opačný smer má zas výhodu v tom, že čím ďalej na západ ste, tým krajšie scenérie vám príroda ponúka.
Ísť radšej po ľavej, alebo pravej strane Dunaja?
Takmer na celej dĺžke je cyklotrasa vedená po oboch brehoch Dunaja a je na vás, ktorú stranu si vyberiete. Medzi Bratislavou a Viedňou choďte určite po ľavom brehu, je oveľa rýchlejší, bezpečnejší a pohodlnejší ako trasa cez letisko Schwechat. Vo Wachau odporúčam tiež ľavý breh, ten je turisticky zaujímavejší. Cez meander Schlögen sa jazdí prevažne po pravom brehu a od Passau smerom na Regensburg musíte ísť po ľavom brehu. Ak je nejaký úsek neprejazdný, Rakúšania vás o tom budú informovať na informačných tabuliach na trase.
Za koľko dní sa dá trasa absolvovať?
Ak sa bavíme len o úseku Bratislava – Passau, nám to trvalo 2 a pol dňa. Ak si však chcete trasu viac užiť, spoznať okolie a zbytočne sa nenáhliť, odporúčam si ju rozložiť aspoň na 5 dní.
Aké sú možnosti ubytovania na trase?
Donauradweg môžete absolvovať naľahko aj naťažko. Na trase je množstvo hotelov, penziónov, ale aj kempov. Veľa cykloturistov zvykne stanovať na lúkach pri trase. Ubytovacie zariadenia sú na cyklistov zvyknuté, vždy je tam možnosť parkovania bicyklov, prípadne majú k dipozícii aj náradie na opravu, či nabíjacie stanice pre elektrobicykle. Ak cestujete v sezóne a bez rezervácií, môže byť problém nájsť ubytovanie. Ceny ubytovania sú vyššie ako na Slovensku.
Aké sú možnosti stravovania na trase?
Približne každých 15-20 kilometrov budete míňať nejaké mesto, takže so stravovaním nie je žiadny problém. Jediné „hluché“ miesto je medzi Hainburgom a Viedňou. Netreba zabúdať na to, že v Rakúsku sú v nedeľu zatvorené potraviny. Ja som si viezol filter na vodu, ale nepoužil som ho. Na trase boli aj studničky s pitnou vodou.
Akú výbavu si zobrať so sebou?
- oblečenie podľa preferencií a ročného obdobia, mne sa osvedčili 2 ks merino tričiek a 2 ks cyklistických nohavíc
- cyklistická helma
- slnečné okuliare
- opaľovací krém a repelent
- fľaša na vodu, snacky na cestu (jedlo sme si so sebou nenosili, keďže možností stravovania sú široké)
- odporúčam offline navigáciu
- základnú výbavu na opravu bicykla
- Niederösterreich-CARD
- hotovosť – na veľa miestach sa nedalo platiť kartou
Je trasa vhodná aj pre menej skúsených cyklistov?
Určite áno. Na trase sme videli rodiny s deťmi a prevažne dôchodcov. Takmer celá trasa vedie po oddelenej cyklotrase a tých pár kilometrov pre vedľajších cestách je takmer bez áut. Na trase je aj množstvo nabíjacích staníc pre elektrobicykle.
Ako sa dopraviť do Passau
Z Viedne do Passau sa dá dostať pohodlne vlakom. Spiatočný lístok je len o málo drahší ako jednosmerný, tak odporúčam si kúpiť spiatočný a tú druhú cestu ponúknuť cyklistom na trase, ktorí idú opačným smerom.